عمومی

زرین بایندر در تغذیه طیور

اهمیت استفاده از زرین بایندر در تغذیه طیور
تهیه و تنظیم: بخش تحقیق و توسعه گروه ویوان

مطالعات مختلف انجام شده در سراسر جهان نشان می دهد که حداقل ۲۵ درصد از نهاده های خوراک دام و طیور تولیدی که قرار است به مصرف برسند آلوده به سموم حاصل از رشد کپک ها و قارچ ها می باشند.

اولین سم قارچی که کشف شد آفلاتوکسین نام دارد و در تغذیه ی طیور از بالاترین اهمیت برخوردار است

  • مطالعات نشان داده که آفلاتوکسین موجود درخوراک مرغان مادر قابل انتقال به تخم مرغ های تولیدی است و جوجه های حاصل از تخم مرغ های آلوده به آفلاتوکسین از لحاظ پاسخ های ایمنی سلولی و ایمنی همورال (خونی) دچار اختلالاتی خواهند شد.
  • همچنین آفلاتوکسین ها بسته به غلظت، می توانند سبب پس روی و کوچک شدن تخمدان ها و کاهش یا توقف تخمگذاری شوند. مطالعه ی دیگری که در مورد اثرات سطوح مختلف آفلاتوکسین در جیره ی مرغان تخمگذار انجام شد نشان داد که وجود آفلاتوکسین ها در جیره می تواند سبب کاهش تولید تخم مرغ تا حد ۶۶ درصد نسبت به گروه شاهد گردد.
  • با این وجود در این مطالعه، حضور آفلاتوکسین در جیره وزن و کیفیت تخم مرغ های تولیدی را تحت تأثیر قرار نداد.

  • تحقیق دیگری در زمینه ی وجود آفلاتوکسین ها در تخم مرغ نشان داده که این سم بسته به غلظت می تواند موجب کاهشی تا میزان ۳۵ درصد در قدرت جوجه درآوری تخم مرغ ها گردد. همچنین در این مطالعه درصد جوجه های ناقص الخلقه و دارای نقص های مادرزادی نیز افزایش یافت.
  • پژوهش دیگری که در مورد اثرات مایکوتوکسین‌های مختلف، به ویژه اثرات ثانویه ی آفلاتوکسین ها بر جوجه های هچ شده از تخم مرغ های حاوی آفلاتوکسین انجام شد، نشان داد که آفلاتوکسین ها علاوه بر کاهش قدرت جوجه درآوری، موجب کاهش رشد جوجه های حاصل از چنین تخم مرغ هایی در طی دوره ی پرورش می شوند و این در حالی بود که جوجه ها با خوراک عاری از آفلاتوکسین تغذیه می شدند.
  • افزون بر این وقتی جوجه ها در معرض باکتری سالمونلا قرار گرفتند، جوجه های گروه شاهد متحمل تلفات ۷۰ درصدی شدند، در صورتی که جوجه های هچ شده از تخم مرغ های حاوی آفلاتوکسین همگی تلف شدند که این امر ناشی از سرکوب سیستم ایمنی در نتیجه ی حضور آفلاتوکسین در تخم مرغ بوده است.
  • بنا براین حضور آفلاتوکسین ها در جیره ی مرغان مادر اولاً سبب کاهش تولید تخم مرغ، ثانیاً کاهش قدرت جوجه درآوری و ثالثاً کاهش ماندگاری جوجه های تولیدی می گردد.
  • با توجه به اثرات نامطلوب مایکوتوکسین ها، استفاده از یک توکسین بایندر قوی در جیره که بتواند آفلاتوکسین ها را به طور مؤثری جذب کند بسیار ارزنده است.

  • مطالعات انجام شده در کشورمان نشان داده که برخی نمونه های آلومینوسیلیکاتهای فرآوری شده ی حرارتی و میکرونیزه شده می توانند آفلاتوکسین ها را به طور مؤثری جذب کنند. البته این مواد قبل از اینکه به عنوان مکمل خوراک دام طیور و آبزیان وارد بازار شوند باید از لحاظ میزان عناصر سنگین بررسی شوند و حتماً اثرات مفید تغذیه ای آن ها در طی آزمایشات حیوانی به اثبات برسند. بنا براین در انتخاب چنین محصولاتی باید بیشتر از قیمت، به کیفیت و مؤثر بودن آن ها اهمیت داد و چنین محصولاتی باید از تولید کنندگان معتبر و با سابقه خریداری شوند، چراکه همه ی آنها مناسب استفاده در تغذیه ی دام، طیور و آبزیان نیستند و حتماً باید از لحاظ مختلف ارزیابی شوند. زرین‌بایندر به عنوان اولین توکسین بایندر و پلت بایندر معدنی در ایران، متشکل از مخلوطی از آلومینیوم سیلیکاتهاست که اثربخشی آن بر روی سم آفلاتوکسین طی آزمایشات مختلف به اثبات رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زرین بایندر با کارشناسان بخش تحقیق و توسعه گروه ویوان تماس بگیرید.

منابع :

  • Tauqir, N.A.;Z.I. Chughtai and Z.A. Farooqi (2000). Effect of different levels of Himax BS-7 (sodium bentonite) on the performance of commercial layers. Pakistan Veterinary Journal, 20, 105-106.
  • Qureshi, M.A., Brake, J., Hamilton, P.B., Hagler, W.M., Nesheim, S. 1998. Dietary exposure of broiler breeders to aflatoxin results in immune dysfunction in progeny chicks. Poultry Science 77, 812–۸۱۹٫
  • Hafez AH,Megalla SE, Abdel-Fattah HM, Kamel YY (1982a) Aflatoxin and aflatoxicosis. II. Effects of aflatoxin on ovaries and testicles in mature domestic fowl. Mycopathlogica 77(3):137–۱۳۹٫
  • Sudhakar, B. V., 1990. Effect of aflatoxins on egg production and its quality. Poult. Adv., 23: 43-46.
  • Cilievici, O.; Cordos, I.; Ghidus, E. and Moldovan, A. (1980): The toxic and teratogenic effect of aflatoxin B1 on the chick embryo development. Morphol. Embryol. (Bucur)., 26(4): 309–۳۱۴٫
  • Tiwari. D.P.. Dikshit. R.P.. Chandan. N.C.. Saxena. A.. Gupta. K.G. and Vadehra, D.E. (1983). Inhibition of isrowth and allatoxin B, production by Aspergillus parasiticus by spice oils. J. Food Sci. Technol. 20: 131-132.

تماس با ما

ویوان در شبکه های اجتماعی:

اینستاگرامفیسبوک

تلگرام

لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *