عمومی

با زریّن‌بستر رطوبت بستر را کنترل کنید

 

با زرین‌بستر رطوبت بستر را کنترل کنید

زرین‌بستر چیست؟

زریّن‌بستر بنتونیت سدیمی گرانوله و با فرآوری خاص حرارتی، از بهترین معادن کشور و فاقد هرگونه میکرواورگانیسم و در دو سایز ۵/۱ تا ۳ و ۲ تا ۵ میلی‌متر می‌باشد که در بسته‌بندی لمینت صادراتی و لمینت معمولی و یا بسته‌بندی دلخواه شما قابل عرضه می‌باشد. به مواد معدنی حاوی درصد بالایی از کانی مونت‌موریلونیت(بالای۸۰ درصد) بنتونیت گفته می‌شود. مونت‌موریلونیت از خانواده‌ی فیلوسیلیکات‌ها(آلومینوسیلیکات‌های ورقه‌ای) بوده و دارای ساختمان سه لایه‌ای می‌باشد که دارای خاصیت جذب سطحی و تبادل کاتیونی است. یکی از مهم‌ترین خواص بنتونیت قدرت جذب آب بسیار بالای آن می‌باشد. یک بنتونیت خوب و میکرونیزه باید دارای جذب آب بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ باشد. یعنی بتواند بین ۶ تا ۸ برابر وزن خود آب جذب کند. خواص بنتونیت‌ها بسته به خلوص آن‌ها، نوع معدن، کاتیون‌های همراه، عناصر سنگین و ناخالصی‌ها، اندازه‌ی ذرات، مقدار رطوبت اولیه، فرآوری‌های فیزیکی و شیمیایی و… می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

چرا زرین‌بستر؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای مرغداری و دامداری، به‌ویژه در مناطق مرطوب و پرباران و یا در فصول سرد سال که تهویه‌ی هوا کندتر صورت می‌گیرد، وجود رطوبت بستر و افزایش غلظت گازهای مضر موجود در هوا مانند آمونیاک و به طور کلی کاهش کیفیت بستر و هوای سالن و به تبع آن افزایش ناراحتی‌های تنفسی، افزایش سوختگی کف پا، افزایش بیماری‌های انگلی مانند کوکسیدیوز و افزایش بیماری‌های متابولیکی مانند CRD، آسیت و … می‌باشد. به همین دلیل از گذشته‌های دور استفاده از مواد رطوبت‌گیر و یا مواد ضد میکروب و اصلاح کننده‌های بستر مورد توجه پرورش دهندگان دام و طیور بوده است. در این میان استفاده از موادی که بالاترین قدرت جذب آب و جذب آمونیاک و کم‌ترین آلودگی زیست محیطی و هزینه را داشته باشند ارجحیت دارد. زریّن‌بستر به عنوان ماده‌ای که دارای جذب آب ۵۰۰ تا۶۰۰(اگر میکرونیزه شود جذب آب آن به ۶۰۰تا ۸۰۰ می‌رسد) بوده و فاقد هرگونه ماده‌ی سنتتیک و مصنوعی است و در آزمایشات علمی نشان داده که به‌طور مؤثری می‌تواند گاز آمونیاک و مواد بدبو را جذب کند، می‌تواند به‌عنوان یک اصلاح کننده‌ی بستر فوق‌العاده قوی، مؤثر و به صرفه برای بهبود وضعیت بستر دام، طیور و حیوانات خانگی و بهبود کیفیت هوای سالن‌های پرورش مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه‌ی کاربرد زرین‌بستر چگونه است؟

به‌طور کلی زریّن‌بستر را می‌توان به دو شکل در بستر دام و طیور استفاده نمود. روش اول در موقع بروز مشکل و اضطرار است که می‌توان آن را به صورت سرک و به میزان ۵/۰ تا ۱ کیلوگرم در هر مترمربع از بستر پاشید و مشکل رطوبت بستر را برطرف نمود. در روش دوم می‌توان از قبل ۵/۰ تا ۲ کیلوگرم زریّن‌بستر را با تراشه‌ی چوب مصرفی برای پوشش یک مترمربع از کف سالن مخلوط نمود تا بهترین نتیجه حاصل شود. معمولا برای پوشش کف سالن با تراشه‌ی چوب و به ضخامت ۲تا۳ سانتی متر حدود۲ تا ۵/۲ کیلوگرم خاک اره مورد نیاز است و اگر از کلش گندم و جو استفاده می‌شود این مقدار اندکی افزایش می‌یابد. به طور کلی برای پوشش یک متر مربع از بستر به ضخامت ۱ سانتی متر یک کیلوگرم تراشه‌ی چوب و یا ۵/۱ کیلوگرم کلش نیاز است و تراشه‌ی چوب بر مواد دیگر ارجحیت دارد. در هر صورت بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که شما با توجه به اقلیم منطقه و فصل و شرایط گله‌ی خود یک مخلوط دلخواه و مناسب از زریّن‌بستر و ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی بستر را با توجه به هزینه‌ی نهایی تهیه و استفاده نمایید. برای حیوانات خانگی می‌توان از زریّن‌بستر به تنهایی و به ضخامت ۳ تا ۵ سانتیمتر استفاده نمود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *