عمومی

ششمین کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه تاییدشد

ششمین کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه تاییدشد

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دامپزشکی روز جمعه به نقل از دکتر نادر پرور اعلام کرد: در پی گزارش وجود تلفات بیماری آنفلوانزای ، اکیپ دامپزشکی در منطقه حضور یافته و پس از اخد نمونه و تایید بیماری توسط آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی، مقررات بهداشتی و قرنطینه ای را تشدید و با همکاری فرمانداری، ادارات ذیربط، حمایت دستگاه قضایی و انتظامی و پرورش دهندگان نسبت به معدوم سازی کلیه طیور روستای مذکور اقدام کردند.
وی با بیان اینکه کلیه طیور بیمار معدوم و به روش بهداشتی دفن شدند، گفت: خوشبختانه تاکنون واحدهای صنعتی پرورش طیور درگیر این بیماری نشده اند.
وی نوع ویروس کانون های مشاهده شده در شهرستان کرمانشاه را N5H8 اعلام و صریح کرد: تاکنون انتقال این نوع از ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طیور به انسان گزارش نشده است.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه، از عموم مردم خواست تا از خرید مرغ زنده به طور جدی خودداری کرده و همچنین با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
پرور اضافه کرد: پرورش دهندگان صنعتی طیور لازم است با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای سلامت طیور پرورشی خود را تضمین کنند.
وی با تاکید بر لزوم خودداری از شکار پرندگان مهاجر توصیه کرد که پرورش دهندگان طیور بومی از خرید مرغ بومی از دوره گردها خودداری کرده تا از ابتلای طیور روستایی به بیماری محافظت کنند.
وی اشاره ای هم به روش های انتقال این بیماری داشت و افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تهیه دان از منابع غیرمطمئن بخصوص کانون های آلوده، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری طیور از جمله راه های انتقال این بیماری محسوب می شود.
پرور همچنین شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دان، بیحالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا را از جمله علائم بیماری در طیور و پرندگان عنوان کرد.
وی از پرورش دهندگان طیور خواست که هرگونه تلفات را با شماره ۱۵۱۲ و یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درمیان بگذارند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان’H5N1’، ویروسی مشترک بین انسان و طیور است.
گزارش‌های رسمی مسئولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در باره همه‌گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) اعلام شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
آنفلوانزای پرندگان با وجود اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلوانزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام(OIE) منعقد شده ‌است.
چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، در یک مزرعه پرورش طیور در مکلنبورگ آلمان، بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و بلافاصله ستاد بحران تشکیل و بطور همزمان، این بیماری در چند کشور دیگر نیز مشاهده شد.
به گفته برخی کارشناسان، در سال ۲۰۱۴ -۲۰۱۵ صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا ۲٫۳ میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش آید، از نظر اقتصادی و بهداشتی، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

vivan

[button title=”سایر اخبار” link=”http://fa.vivan-co.net/category/%d8%a7%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1/” target=”_blank” align=”center” icon=”icon-globe” icon_position=”right” color=”red” font_color=”#fff” size=”4″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *