دسته‌بندی نشده

صنعت مرغداری ما توجهی به مدیریت بهداشتی نمی‌کند/ ضرورت الگوبرداری از کشورهای موفق

صنعت مرغداری ما توجهی به مدیریت بهداشتی نمی‌کند/ ضرورت الگوبرداری از کشورهای موفق

آقای دکتر علیرضا رفیعی پور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، در مورد مدیریت بهداشتی در مزارع پرورش طیور را به عنوان یکی از معضلات صنعت پرورش طیور بیان نمود واظهار داشت: با گذشت بیش از ۶۰ سال از صنعت طیور، ما باید وارد فارم‌ها و فیلدهای کاری شویم و ببینیم که در کنار تامین جوجه، واقعاً همه شرایط بهداشتی توسط مرغدار رعایت می‌شود یا نه؟ در حوزه حمل و نقل، ورود و خروج به مرغداری چه خودرو و چه انسان، آیا مدیریت بهداشتی این است و آیا مرغدار ما به این عمل می‌کند یا نه؟ در حوزه تامین نهاده‌های مختلف، آیا به موازین عمل می‌کند یا نه؟ آیا یک دامپزشک بر مرغداری‌های ما در حوزه بهداشتی نظارت مستمر و دائمی دارد یا خیر؟ همه اینها موضوع مدیریت بهداشتی هستند.

 ارزیابی شما از وضعیت امروز مدیریت بهداشتی در صنعت طیور چیست؟

ما از مدیریت بهداشتی غفلت کردیم. بحث ویروس جداست، کمااینکه این ویروس از ۱۴۰ سال پیش شناسایی شده، الان هم هست و در آینده هم خواهد بود. ویروس و عوامل بیماری‌زای مختلفی وجود دارد. دانشمندان تکنولوژی پیشرفته‌ای را برای صنعت طیور تعریف کرده‌اند. الان شما وارد یک مجموعه مرغداری که می‌شوید، می‌بینید که آنجا کاملا به شکل اتوماتیک مدیریت می‌شود و دست بشر در آن دخیل نیست. همه کار مرغداری توسط دستگاه یا به روش اتوماسیون مدیریت می‌شود. با این همه پیشرفت اما باز هم بیماری وجود دارد و جولان می‌دهد، چون قطعاً درصد زیادی از صنعت ما هنوز به حوزه مدیریت بهداشتی که باید رکن اساسی فعالیت پرورشی آن باشد، توجه ویژه نمی‌کند. هرچه در این حوزه هزینه کنیم، هزینه نیست و سرمایه گذاری است. تغییر شکل سنتی به صنعتی، صنعتی به های‌تک و به شکل اتوماسیون از ارکان حوزه بهداشتی ماست.

امروز در یک جا تجمیع مرغداری داریم و در یک جا پراکندگی. حمل و نقل، جابه جایی، رفت و آمدها شرایط مدیریت بهداشتی را ندارد. به طور کلی در گذشته آمایش سرزمینی به خوبی در حوزه طیور صورت نگرفته است. اما الان هم قرار نیست با همین شرایط پیش برویم. این مساله را باید عملیاتی و به آمایش سرزمینی آن توجه کنیم و مدیریت بهداشتی آن را از صفر تا صد در صنعت مرغداری اعمال کنیم.

چرا ما همیشه نگران بروز این اپیدمی هستیم؟ در صورتی که کشورهایی هم وجود دارند که این مساله را حل کرده‌اند و دیگر درگیر آنفلوانزا نیستند.

همین مساله نشان می‌دهد که کشورهایی را به‌عنوان الگو داریم که سا‌ل‌هاست نگران بیماری‌های طیور نیستند. ما اگر مدیریت بهداشتی را مانند همان کشورها انجام دهیم، قطع به یقین موفق خواهیم بود.

 گذشته از بحث مدیریت بهداشتی، این روزها مجلس درگیر مساله بودجه‌بندی است. آیا برای رایزنی‌های بودجه‌ای، سری به بهارستان زده‌اید؟

بله؛ برای ما خیلی مهم بود که ردیف بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی ما مصوب شود که شد. یک مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای تولید واکسن به موسسه رازی دادند که این یک اتفاق مبارک در سال جاری بود. امیدواریم که این مورد که در حوزه بهداشتی است صد در صد تخصیص پیدا کند، تا ما دیگر نگران مدیریت مالی نباشیم.

vivan

[button title=”سایر اخبار” link=”http://fa.vivan-co.net/category/%d8%a7%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1/” target=”_blank” align=”center” icon=”icon-globe” icon_position=”right” color=”red” font_color=”#fff” size=”4″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *