عمومی

معدوم سازی سه هزار و ۲۰۰ گونه پرنده آلوده به آنفلوآنزا در گیلان

معدوم سازی سه هزار و ۲۰۰ گونه پرنده آلوده به آنفلوآنزا در گیلان

به گزارش خبرنگار ایرنا سهراب عاقبتی روز پنجشنبه در جلسه پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فرمانداری بندر انزلی با اعلام این خبر اظهار کرد: استان های گیلان ، مازندران و گلستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر در معرض خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.
وی با اشاره به وجود ۳۵ کانون بومی پرندگان در سطح استان افزود: تا کنون چهار کانون آلوده به این ویروس شناسایی و یک هزار و ۲۰۰ قطعه گونه پرندگان بومی آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است.
عاقبتی با اشاره به اینکه تمام واحد های صنعتی کشتار و پرورش طیور گیلان از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک اعلام شده ، یادآور شد: تا کنون ۲ هزار قطعه گونه پرندگان مهاجر آلوده به این ویروس در پارک ملی بوجاق شناسایی و معدوم و منطقه بوجاق نیز قرنطینه شد.
وی با اشاره به وجود ۵۲۰ کانون پرندگان بومی مهاجر در کشور تصریح کرد: با وجود اینکه کانون های موجود در گیلان توسط نیروهای دامپزشکی، بهداشت و محیط زیست استان به شدت محافظت، رصد و مراقبت می شود؛ باید گفت تا اردیبهشت ماه سال آینده احتمال خطر انتقال و شیوع بیماری وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه به دستور رئیس جمهوری موضوع شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از حالت محرمانه خارج شده و مقابله همه جانبه با آن در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: خوشبختانه این بیماری به عنوان بیماری شغلی محسوب شده و بیشتر افراد درگیر با آن کسانی هستند که با پرندگان رابطه شغلی مستقیم داشته و برای عموم مردم نگرانی وجود ندارد.
عاقبتی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد از طریق گوارشی قابل انتقال نیست، گفت: این ویروس در دمای بالای ۶۰ درجه از بین می رود و از طریق گوارشی به انسان منتقل نمی شود و مهمترین راه انتقال آن، از طریق تماس با پرنده آلوده است .
وی با اشاره به لزوم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم خصوصا روستاییان و بومیان حاشیه تالاب ها تاکید کرد: با توجه به ممنوعیت شکار پرندگان ، همگان باید مراقب باشند تا این بیماری از حیات وحش به گونه های بومی و کشتارگاه های صنعتی منتقل نشود.
عاقبتی با اشاره به ضدعفونی کالاهای ورودی مرتبط با طیور به استان در منطقه لوشان تاکید کرد: با توجه به حساسیت مقابله با این بیماری و ارائه گزارش های روزانه آن به سازمان جهانی بهداشت ، در صورتی کشور پاک معرفی می شویم که تا ۲۱ روز هیچ کانون آلوده ای وجود نداشته باشد و در غیر این صورت ، مراودات تجاری و اقتصادی در حوزه های صادرات و واردات کالا را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی با اشاره به لزوم همکاری و تلاش هرچه بیشتر دهیاران ، بهورزان و شوراهای اسلامی روستا در اطلاع رسانی بموقع مشاهده ویروس آنفلوآنزای فوق حاد تصریح کرد: نخوردن دانه ، کز کردن پرنده در یک گوشه ، ریزش آب از چشم و نامنظم شدن تنفس ، علائم عصبی و پیچش گردن از نشانه های ابتلای پرنده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد است که در صورت مشاهده این علایم، باید هرچه زودتر به دامپزشکی اطلاع داده شود.
به گفته مدیرکل دامپزشکی گیلان، در زمان معدوم سازی پرندگان آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان براساس نظر کمیته ارزش گذاری ، غرامت طیور معدوم شده از محل اعتبارات ملی سازمان دامپزشکی به صاحبان آن پرداخت می شود.
عاقبتی با تاکید بر ضرورت رعایت نکات قرنطینه ای هنگام پرورش طیور و فراهم سازی شرایط لازم برای ممانعت از تماس پرندگان بومی با پرندگان وحشی و مهاجر خاطرنشان کرد: به تمام شهروندان اطمینان می دهیم که فرآورده های تولیدی طیور تحت نظارت دامپزشکی گیلان، بی خطر بوده و مردم می توانند با خیال راحت از آن ها استفاده کنند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان یاد آور شد: سامانه تلفنی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی گیلان به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت پیام ها و گزارش های مردم گیلان است و امیدواریم مردم نیز با اطلاع رسانی بموقع ، دامپزشکی را در از بین بردن کامل این ویروس از گیلان یاری کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بیماری آنفلوآنزای پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) بوسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H5 N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در جمعیت حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود. این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.
در همین راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری واگیر آنفلوآنزای پرندگان، شکار هرگونه پرنده آبزی و کنارآبزی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.
ویوان
[button title=”سایر اخبار” link=”http://fa.vivan-co.net/category/%d8%a7%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1/” target=”_blank” align=”center” icon=”icon-globe” icon_position=”right” color=”red” font_color=”#fff” size=”4″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *