دسته‌بندی نشده

گسترش ویروس آنفلوانزای فوق حاد به صورت «شبکه ریلی انفجاری» شده است

گسترش ویروس آنفلوانزای فوق حاد به صورت «شبکه ریلی انفجاری» شده است

مسئولان سازمان دامپزشکی از خطر گسترش ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور به صورت «شبکه ریلی انفجاری» خبر دادند و پس از سکوت چندماهه، اپیدمی آنفلوانزای پرندگان را تداوم شیوع این بیماری از سال گذشته اعلام کردند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)،علیرضا رفیعی پور، در نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که پرسید چرا وی در مصاحبه های پیشین خود از اعلام اپیدمی شدن ویروس آنفلوانزا خودداری کرده است، گفت: من در مصاحبه ها به ذکر وجود سویه های مختلف آنفلوانزای پرندگان در کشور اشاره کرده ام!
وی همچنین به این پرسش خبرنگار اگنا که با وجود اپیدمی و گسترش آنفلوانزای فوق حاد در کشور و موضع گیری سازمان دامپزشکی مبنی بر حذف بخش طیور از نمایشگاه بین المللی دام و طیور تهران که ماه گذشته برگزار شد، چرا این سازمان از موضع خود عقب نشینی کرد، پاسخی نداد و سکوت کرد!
رییس سازمان دامپزشکی کشور که چند ماهی به این سمت منصوب شده است، در نشست خبری امروز آمار رسمی میزان تلفات مرغ بر اثر آنفلوانزای فوق حاد را از ابتدای امسال تاکنون، ۱۴ میلیون قطعه اعلام کرد که با اعتراض برخی از خبرنگاران مواجه شد.
رفیعی پور گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری هزار چهره و مشترک بین انسان و دام است و از فروردین ۹۶ تاکنون، ۱۴ میلیون قطعه مرغ بر اثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور معدوم شده است.
وی ادامه داد: بیماری که در سال ۹۶ در کشور ما شیوع پیدا کرده، تداوم شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سال ۹۵ در کشور وجود داشته است. البته در برخی از ماه ها شدت آن بیشتر شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از بروز و شیوع سویه های جدید آنفلوانزای پرندگان در کشور اظهار نگرانی کرد و افزود: وظیفه سازمان دامپزشکی کشور پایش، رصد، شناسایی و در صورت قطعی شدن بیماری، معدوم سازی کانون های آلوده است.

وی از گزارش نشدن سویه مشترک بین انسان و پرندگان در کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: بیشترین میزان آلودگی در حوزه طیور روستایی و واحدهای صنعتی مرغ تخمگذار بوده است.
رفیعی پور همچنین به آلودگی بخش کوچکی از صنعت مرغ های مادر و مرغ های گوشتی اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل پراکندگی واحدهای پرورش مرغ مادر و گوشتی، میزان آلودگی در این بخش ها بسیار محدود و اندک است.
وی از شیوع ۱۵ استان به عنوان استان های درگیر این بیماری خبر داد و افزود: ۳۲۰ نقطه پراکندگی ورود مرغ های مهاجر که عامل آلودگی و شیوع آنفلوانزای پرندگان هستند، در کشور وجود دارد.
رفیعی پور با اشاره به اقدامات و روش های بهداشتی برای کنترل این ویروس که به صورت شبکه ریلی انفجاری در کشور امسال چالش ساز شده است، تصریح کرد: با اجرای این روش ها و اقدامات، اطمینان می دهیم که برای سال آینده وضعیت چنین نخواهد بود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تشکل ها و سازمان های مربوط اشاره و اظهار کرد: این تشکل ها و دستگاه های مربوط به وظایف خود به درستی عمل نکردند!

گفتنی است؛ طبق قانون، سازمان دامپزشکی کشور(زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی)، به عنوان دستگاه حاکمیتی، متولی و مسئول بهداشت و سلامت تولید محصولات خام دامی در کشور است و تشکل ها و اتحادیه های تولید تنها وظیفه مشورت دهندگی دارند و هیچ نقش تصمیم سازی یا تصدیگری در این زمینه ندارند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه قرار بود امسال دولت در حوزه بهداشتی و پیشگیری ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان دامپزشکی تخصیص دهد، گفت: ۳۰ میلیارد تومان از این اعتبار در قالب اسناد خزانه اسلامی تخصیص داده شد.
وی افزود: این مبلغ تا اسفندماه قابل مصرف است و اخیرا نیز ۲۰ میلیارد تومان دیگر به صورت نقدی اختصاص داده شد. ضمن اینکه سازمان ۳۵ درصد از این مبلغ را در قالب غرامت به تولیدکنندگان پرداخت خواهد کرد.
ویوان

[button title=”سایر اخبار” link=”http://fa.vivan-co.com/category/news/” target=”_blank” align=”center” icon=”icon-globe” icon_position=”right” color=”red” font_color=”#fff” size=”4″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *