دسته‌بندی نشده

ممنوعیت صادرات شیرخشک به نفع صنایع لبنی است نه دامدار!!!

سیداحمد مقدسی  اظهار داشت: موضوع قیمت هرکیلوگرم شیرخام با نرخ یکهزار و ۵۷۰ تومان که پس از چهارسال ثبات قیمت، نسبت به نرخ قبل ۹ درصد افزایش پیدا کرده بود، با هماهنگی کارخانه های لبنی، مصوبه ممنوعیت صادرات شیرخشک منتشر شد تا دامداران شیرخام خود را ارزان تر از نرخ مصوب جدید، عرضه کنند.
وی گفت: اکنون حدود ۱۱ میلیون تن شیرخام توسط دامداری های کشور تولید می شود، و با توجه به فساد پذیری این فرآورده دامی، دامداران باید به فوریت آن را در اختیار مصرف کننده قرار دهند و کارخانه های لبنی می توانند از این مشخصه برای مدیریت قیمت و خرید ارزان، استفاده کنند.
به گفته مقدسی، هشت میلیون تن شیر خام از کل تولید سالانه وارد صنایع و بقیه به مصرف سنتی و خودمصرفی می رسد.
وی ضمن انتقاد نسبت به موضوع ممنوعیت صادرات شیرخشک گفت : ایران پیش از این از صادرکنندگان شیرخشک بود و سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۹۲ تن شیر خشک به کشورهای هدف صادر کرده است، اما اجرای ممنوعیت صادرات، موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی می شود.
رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران اضافه کرد: طی سالهای گذشته دولت برای حمایت از دامداران اقدام به خرید شیر مازاد آنها کرده تا تبدیل به شیرخشک شود و همسو با اقدام دولت بخشی از شیرخشک توسط صنایع لبنی تولید می شد.
وی گفت: بخش عمده شیرخشکی که نزد صنایع لبنی مانده بود دولت را مجبور ساخت تا ۲۰۰ میلیون تومان مشوق صادراتی برای این محصول بپردازد که سود آن به جیب کارخانه های لبنی رفت و پولی به دامداران و تولیدکنندگان شیرخام پرداخت نشد.
مقدسی افزود: اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات شیرخشک برخلاف ممنوعیت صادرات به نفع تولید کنندگان شیرخام و دامداران است.
وی اظهارداشت: طبق قانون انتزاع دستور ممنوعیت صادرات و واردات محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما وزیر صنعت معدن و تجارت بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات و صادرات این محصولات را در قالب بخشنامه به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است.
دولت در تیرماه امسال واردات یک هزارو ۳۳۹ قلم کالا را با هدف حمایت از کالاهای مشابه داخلی ممنوع کرد که شیرخشک از جمله آنهاست.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *