دسته‌بندی نشده

امنیت‌غذایی و هشدارهای بی‌نتیجه

امنیت‌غذایی و هشدارهای بی‌نتیجه

تهران- ایرنا- مسئله امنیت غذایی مردم موضوعی است که نمی‏توان از آن به سادگی گذشت ولی مدتی است که با کمبود دوکالای اساسی مردم یعنی گوشت و مرغ و افزایش قیمت چشمگیر آن مواجه هستیم. هر چند که طرح‌هایی ویژه برای مقابله با آن در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است، ولی همچنان به دلیل قاچاق و خروج بی ضابطه دام زنده و موارد دیگر، قیمتش در نوسان و اوج گرفتن است.

در شرایطی که مردم برای خرید گوشت و مرغ منجمد ساعت‏ها در صف طولانی قرار می گیرند تا با کارت ملی تکه‏ای گوشت با قیمت نه چندان دولتی دریافت کنند، وزیر جهاد کشاورزی به جای دلجویی از مردم و حل بحران ایجاد شده در زمینه غذایی که باعث به خطر افتادن امنیت غذایی مردم شده است، در برنامه‏ای تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه که درباره دلیل گرانی گوشت و مرغ از او پرسید جواب داد: « خدا را شکر کنید که هست! باید بپذیریم در شرایط سختی داریم کشور را اداره می‌کنیم.» پاسخی که هیچ توجیه منطقی ندارد و وزیر مربوطه باید حداقل یا با عذرخواهی از مردم دلایل تحریم اقتصادی، مشکلات ارزی، قاچاق دام، مشکلات تولیدکنندگان و حتی واردکنندگان و … را مطرح می کرد یا می پذیرفت که سوءمدیریتی در کار بوده است و وعده می‏داد که با تقویت نظارت بر مبادی مرزی مانع قاچاق دام زنده و گوشت یخ زده می‏شوند و مشکلات را رفع خواهند کرد.

مسئله امنیت غذایی مردم موضوعی است که نمی‏توان از آن به سادگی گذشت ولی مدتی است که با کمبود دوکالای اساسی مردم یعنی گوشت و مرغ و افزایش قیمت چشمگیر آن مواجه هستیم. هر چند که طرح‌هایی ویژه برای مقابله با آن در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است، ولی همچنان به دلیل قاچاق و خروج بی ضابطه دام زنده و موارد دیگر، قیمتش در نوسان و اوج گرفتن است و وزیر مربوطه توضیح قانع کننده‏ای برای این افزایش قیمت یا کمبود آن به جامعه ندارد. مسئله‏ای که حجتی، وزیر جهاد و کشاورزی را طی چند روز گذشته بارها به کمیسیون‏های مختلف مجلس کشانده است.

جواد کاظم نسب، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره حضور وزیر جهاد کشاورزی به منظور بررسی معضل گرانی گوشت در کمیسیون متبوعش خبر داد و با انتقاد از جمله اخیر وزیر درباره «کمبود گوشت در کشور»، گفت: «در هفته جاری جلسه‌ای را در کمیسیون کشاورزی با دست‌اندرکاران این حوزه به منظور بررسی مشکل گرانی گوشت برگزار کردیم. ما همواره چه گوشت باشد و چه نباشد شکرگزار خداوند هستیم، اما این حرف آقای وزیر قانع‌کننده نیست و ایشان باید پاسخگوی ملت باشند.»

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این باره گفت: «برخلاف اظهارات وزیر کشاورزی از نظر تامین مواد غذایی هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و به اندازه کافی مواد خوراکی ذخیره داریم.» او ادامه داد: «امنیت غذایی از مهم‏ترین مسائل و رویکردهای موجود در یک کشور است که از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو قطعا اظهارنظر در این باره باید به استناد اطلاعات و آمارها باشد.»

فلاحت پیشه گفت: «آنچه متاسفانه از زبان وزیر جهاد کشاورزی درباره امنیت غذایی کشور و کمبود آن صحبت کردند از موضع ضعف و استیصال است.آقای روحانی باید بداند که با وزرای مستاصل و ضعیف نمی تواند در حوزه امنیت غذایی نیازهای کشور را تامین کند.»

فلاحت پیشه همچنین با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه امنیت غذایی از نظر نیروی انسانی و تامین مواد خوراکی خاطرنشان کرد:«متاسفانه ما در این حوزه با تهدیدات جدی رو به رو هستیم به گونه ای که شاهد رخنه ستون پنجم به بخش امنیت غذایی هستیم و در شرایطی که امروز گوشت گوسفند با گرانی فراوان روبه رو است ما شاهد قاچاق دام مولددار و خوب ایرانی به خارج از کشور هستیم.»

ناصر شریفی، نماینده مردم بندرلنگه ، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید این موارد با عذرخواهی از مردم به دلیل شرایط پیش آمده به «ابتکار» گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‏ها، امنیت غذایی مردم به خطر افتاده است. از این بابت از محضر مردم عذرخواهی می کنم و شرمنده آنها هستم. یک روز مردم در صف تخم مرغ هستند، روز دیگر در صف مرغ و روز دیگر در صف گوشت.»

او افزود: « گاهی آدم به همه چیز شک می کند. ما موشک به هوا می فرستیم و نادرترین و سخت ترین پروژه‏های پژوهشی و فناوری را دنبال می‏کنیم. مگر می شود در این حوزه نتوانیم مدیریت لازم را داشته باشیم. آقای وزیر گفته است که به اندازه کافی در کشورمان گوشت و مرغ داریم و جای نگرانی نیست، سوال اینجاست که چرا در کشورمان با این مشکلات مواجه شده ایم.» شریفی با تاکید بر اینکه «با این روند امنیت غذایی مردم ما به خطر افتاده است»، خاطرنشان کرد: «بحث فضای روانی خیلی مهم است وباید دید چرا تا این حد دلال گوشت وجود دارد؟ وقتی کسی می خواهد سواستفاده کند ما مسئولان باید مراقب باشیم و جلوی آن را بگیریم. ما شریف ترین مردم را داریم و وقتی آنها را در صف طولانی گوشت می‏بینیم شرمنده و سرافکنده می‏شویم. باید وزارت جهاد برای کنترل این موضوع کارگروهی تشکیل دهد.»

نماینده مردم بندرلنگه در مجلس تصریح کرد: «وزیر می‏گوید دام قاچاق می شود. اگر هم اینطور است و قاچاق می شود بنشینند و در این باره تدبیری کنند و بگویند که از کدام مبادی مرزی قاچاق می‌شود و این خروج رسمی است یا از طریق مبادی غیر رسمی صورت می گیرد. امروز مردم نگرانند و باید کنترل و نظارت را تقویت کنیم.» او تاکید کرد که این رفتار زیبنده مردم کشور ما نیست و خدا کسی را نبخشد که سستی و سهل‏انگاری می کند. مجلس هم مرتب تذکر می‏دهد ولی اتفاق زیادی نمی‏افتد. وزیر به کمیسیون اقتصادی آمد و مواردی که نیاز بود نمایندگان از بعد نظارتی تذکر دادند. ولی اعتقاد دارم قبل از اینکه شرایط به این مرحله برسد دشمن به طمع بیفتد و بگوید که جمهوری اسلامی درتهیه غذای روزانه مردم خود مانده است باید کاری کرد.»

شریفی تاکید کرد: «سهل انگاری و سوءمدیریت باعث بروز این اتفاقات شده است و حل می شود.» اما محمدکاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بابیان اینکه شرایط پیش آمده بازتاب تحریم‏های ناعادلانه است و مردم باید تحمل کنند، به «ابتکار» گفت: «دولت وظیفه دارد هم جلوی قاچاق دام را بگیرد هم دام زنده وارد کند، اما به هر حال بخشی از شرایط فعلی ما حاصل تحریم‏ها و شرایط اقتصادی است که باید منتظرش باشیم.»

این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: «البته از آنجایی که گوشت تولید داخل است، ربطی به تحریم‏ها ندارد و مثل دارو وارداتی نیست که آن را حاصل تحریم بدانیم ولی قطعا این موضوع در آن بی تاثیر نیست و دولت باید دراینباره تدبیری بیندیشد.» کاظمی، نماینده ملایر در خانه ملت تاکید کرد: «ستاد اجرایی جهاد کشاورزی باید در بحث تامین مرغ و گوشت برنامه ریزی دقیق تری داشته باشد. این مشکل موقت است و رفع می‏شود.» او تاکید کرد: «باید این موضوع را سرلوحه خود قرار دهیم و مشکلات را بتوانیم پیش بینی کنیم. هر چند که مردم هم باید شرایط فعلی کشور را درک کنند.»

فاطمه ذوالقدر هم درتشریح این وضعیت به «ابتکار» گفت: «اخیرا مشکلات زیادی داشتیم و دغدغه مردم فراهم کردن گوشت هم در تهیه و هم توزیع آن است که امنیت و سلامت غذایی مردم را به خطر می‏اندازد.» نماینده مردم تهران افزود: «توزیع این گوشت ها روزهای اول ساماندهی آن مشکل بود ولی میزان بیشتری گوشت قراراست هفته آینده وارد کشور شود، امیدواریم این شرایط ساماندهی شود چرا که این رفتار زیبنده مردم نیست.»

عضو کمیسیون تلفیق به «ابتکار» گفت: «مردم ۶ صبح در صف گوشت می‏ایستند و با کارت ملی گوشت دریافت می‏کنند که اصلا خوشایند نیست و امیدواریم دولت هرچه سریع‏تر فکری برای این موضوع بیندیشد و این وضعیت را اصلاح کند و مردم مشکلات بزرگ تری دارند و امیدواریم وعده تنظیم بازار که داده شده است هر چه زودتر انجام شود و کنترل و نظارت بیشتر و توزیع مناسب این کنترل صورت گیرد.»

منبع: روزنامه ابتکار، ۱۳۹۷٫۱۱٫۱۰

 

آفلاتوکسین

پلت بایندر

خاک گربه

بنتونیت دام

مکمل بافری

توکسین بایندر

اکسید منیزیم

بنتونیت

گروه ویوان

زرین خاک قاین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *