مقالات پژوهشی ویوان

ارتباطات کلید موفقیت

برآورد زمان مطالعه: ۸ دقیقه

در این مقاله اهمیت ارتباطات در رسیدن به موفقیت را مورد بررسی قرار می دهیم :

نویسنده:احسان میرزاده «کارآفرین | پژوهشگر و مشاور مدیریت؛ Ph.D st/ Strategic Management»

«کیفیت زندگی شما بستگی به کیفیت روابط شما دارد».       (آنتونی رابینز)

یکی از مهمترین عناصر موفقیت در عصر امروز، ارتباطات موفق است و به همین دلیل عصر کنونی را «عصر ارتباطات» می نامند. ارتباطات، جزئی از زندگی اجتماعی انسان به حساب می آید و بدون آن زندگی اجتماعی قابل دوام نخواهد بود.

ارتباطات هم در بُعد فردی و هم در بُعد سازمانی حائز اهمیت است. تحقیقات نشان داده است که ۷۰ درصد اوقات بیداری افراد مختلف به برقراری ارتباط می­ گذرد. بهبود ارتباطات فردی موجب دستیابی به فرصت­ ها و امکاناتی می­شود که در صعود از نردبان ترقی به ما کمک می کند.

احسان میرزاده: ارتباطات کلید موفقیت

«بارنارد» در مورد اهمیت ارتباطات می­ گوید: «هر انسانی دارای هدفی است که رسیدن به آن مستلزم همکاری افراد و بخش­ های مختلفی است و این همکاری بدون وجود ارتباط و تماسها ی مکرر غیرممکن خواهد بود».

از طرفی وجود ارتباطات مؤثر و صحیح همواره یکی از عوامل موفقیت در سازمان بر شمرده شده است. تجربه نشان داده است که اگر ارتباطات صحیح در سازمان برقرار نباشد گردش امور مختل می ­شود و بدون وجود یک سیستم ارتباطی مؤثر، وظایف مدیران و سایر کارکنان نیز قابل تحقق نیست. به دیگر سخن در صورت فقدان چنین سیستمی، اداره سازمان امکان پذیر نخواهد بود.

ارتباطات مؤثر به دو دلیل برای مدیران حائز اهمیت است: اولاً وظایف یک مدیر از قبیل برنامه ­ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل، همگی در بستر ارتباطات مؤثر شکل می گیرند و مدیران موفق از مهارت های ارتباطی خود برای انجام صحیح این وظایف بهره می­برند.

در هر سازمان، اطلاعات باید طی فرآیند ارتباطی مستمر در اختیار مدیران و کارکنان قرار گیرد تا بتوانند با آگاهی کامل به انجام وظایف خود بپردازند. از این رو هنری مینتزبرگ «نقش اطلاعاتی» و «نقش ارتباطی» مدیران را جزو اساسی ترین نقش ­های آنان قلمداد کرده است.

ثانیاً ارتباطات فعالیتی است که مدیران قسمت اعظم وقت خود را به آن تخصیص می­دهند. مینتزبرگ با بررسی رفتار مدیران سطوح عالی دریافت که ۷۸ درصد وقت این مدیران به ارتباطات اختصاص می ­یابد.

از ارتباطات اغلب به­ عنوان «جریان خون سازمان» یاد می شود و آن را به ­عنوان وسیله­ ای که از طریق آن سایر امور در سازمان انجام می ­شود، می ­شناسند.  

لذا ارتباطات در سازمان از چنان اهمیتی برخوردار است که می توان نخستین وظیفه مدیران را توسعه و تقویت ارتباطات دانست. در کلیه فعالیت­ های یک مدیر در سازمان، رد پای ارتباطات به وضوح مشاهده می­شود. شاید به همین دلیل است که رابرت کریتنر می­گوید «مدیریت چیزی جز ارتباطات اثربخش نیست». زیرا هر یک از کارکردهای مدیریت مستلزم نوعی از ارتباط است.

اما به راستی تعریف ارتباطات اثربخش چیست؟

زمانی که اثربخشی به­ عنوان یک صفت در کنار هر اسمی قرار می­گیرد یک مفهوم اصلی را می ­رساند که آن «رسیدن به هدف» است. پس برای تعریف ارتباطات اثربخش ابتدا باید بدانیم هدف از برقراری ارتباط چیست؟ هدف برقراری ارتباط، فهم مشترک است. ارتباطات فرایندی است که طی آن انتقال پیام از فرستنده به گیرنده صورت می پذیرد به طوری که برای هر دو طرف قابل درک مشابه باشد. لذا ارتباطات اثربخش به معنای درک مشابه پیام در دو طرف می­ باشد.

زبان گفتاری تنها وسیله ارتباطی انسان نیست زیرا پیام­ های انسانی چنان پیچیده­ اند که هیچ کلامی گویای آن نیست. به همین دلیل یک نگاه، لحن صدا یا یک حرکت سر و دست، حامل پیامی است که از عمق درون سرچشمه می گیرد و معنای ارتباط را مشخص می­سازد. زبان رفتار (زبان بدن) هم کاملترین وسیله ارتباط نیست اما غالباً روشن­ تر از زبان کلمات و گفتار سخن می­گوید زیرا زبان احساسات و عواطف است. زبان رفتار که بخش عمده ارتباطات غیرکلامی را تشکیل می­دهد شامل رفتارهایی است که به کمک آنها می­ توانیم بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

ناتوانی در برقراری ارتباطات اثربخش برای هر فرد و سازمانی پیامدهای مخربی از جمله ایجاد سوء تفاهم در مسائل کاری، بی ­علاقگی کارکنان به سازمان، کاهش اعتماد به نفس، کاهش خلاقیت، گسترش خصومت و مشکلات، کاهش انگیزه و… را در پی خواهد داشت.

دانیل گلمن در کتاب «هوش هیجانی» داستان جالبی را تعریف می­کند که حاکی از لزوم توجه به ارتباطات مؤثر است: «خلق و  خوی یک خلبان هواپیمای محلی آمریکایی چندان مناسب نبود و با خدمه هواپیما به­ طور مناسبی ارتباط برقرار نمی­ کرد و آنها او را شخصی بداخلاق و بددهن می شناختند. یک بار در هنگام فرود، یکی از چرخ ­های هواپیما باز نشد و خلبان  تصمیم گرفت که از فراز فرودگاه دور بزند و در همان حال به تعمیر چرخ بپردازد. بعد از مدتی، خدمه هواپیما متوجه شدند که بنزین هواپیما در حال اتمام است و هنوز خلبان مشغول تعمیر چرخ هواپیماست. هیچ کدام از خدمه به خاطر بدخلقی خلبان حاضر نشدند این خبر را به او برسانند. بنابراین بنزین هواپیما تمام شد و هواپیما سقوط کرد».

دانیل گلمن در این داستان به هوش هیجانی پایین و ارتباطات نادرست خلبان و سکوت افراد اشاره می­ کند و آن را نمونه­ ای از صدماتی می­داند که ممکن است یک فرد به خود و اطرافیانش وارد سازد. اگر در سازمانی سکوت سازمانی اتفاق بیفتد آن سازمان محکوم به سقوط است.

طبق گزارش مجله معتبر فوربس از تحقیقات جذاب و جامع موسسه تکنولوژی کارنگی، مشخص شد که ۸۵ درصد موفقیت ­های مالی افراد و سازمان ها در اثر ارتباطات صحیح، همدلی و توانایی متقاعدسازی است و فقط ۱۵ درصد وابسته به مهارتهای فنی و دانش است. به گفته بیل گیتس، توانایی­ های فنی و نوآوری­ ها مثل هر توانایی دیگری مستلزم توانایی برقراری رابطه و به اشتراک­ گذاری ایده با دیگران است و بدون مهارت ارتباطات موثر عقیم است.

توانایی شما در برقراری ارتباط مؤثر و نفوذ در دیگران بیش از هر توانایی دیگری در موفقیت شما تأثیرگذار است. ممکن است با خود بگویید که «توانایی برقراری ارتباط مؤثر به شخصیت و توانایی ذاتی ما بستگی دارد و باید با آن متولد شویم».

سالها قبل دانشمندان این گونه فکر می­کردند اما پس از سالها بررسی و پژوهش مشخص شد که هرگز اینطور نیست. تردیدی در این نیست که بعضی­ ها به ­صورت ذاتی توانایی برقراری ارتباطات قوی­تر و مؤثرتری دارند که البته این یک امتیاز است. اما توانایی برقراری ارتباط مؤثر چیزی نیست که آن را در ژنها جستجو کنیم.

خبر خوب این است که همه مهارت­ ها از جمله مهارت برقراری ارتباطات مؤثر آموختنی هستند و می­توانیم از طریق آموزش و تمرین آن را تقویت کنیم.

می توانید بیاموزید که گرم، دوست داشتنی و جذاب باشید و متقاعدکننده ­تر سخن بگویید. کافی است روشها و فنون برقراری ارتباطات موفق را که مؤثرترین و نافذترین مردم دنیای امروز بر آن اشراف دارند، بیاموزید.

وقتی بدانید که چگونه می­ توانید ارتباطات مؤثر داشته باشید یکی از بزرگ­ترین عناصر موفقیت را در اختیار گرفته اید. موفقترین و مؤثرترین رهبران، ترغیب­ کنندگان خوبی هستند و برای ترغیب کردن دیگران چه مهارتی مهمتر از ارتباطات مؤثر است.

بنابراین چه شما شخصی باشید که به دنبال رشد و موفقیت در زندگی شخصی خود هستید و چه مدیری هستید که سازمانی را اداره می ­کنید با تقویت ارتباطات خود و استفاده از استراتژی­ های ارتباطات موفق می­توانید پله­ های نردبان موفقیت را به سرعت طی کنید.

(در همین راستا کتاب «ارتباطات» که حاوی ده مقاله­ ی ارزشمند دانشگاه هاروارد درباره استراتژی­ های ارتباطات موفق در کسب و کار است با حمایت شرکت ویوان به چاپ رسیده است).

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *