مقالات علمی

تاثیر جیره‌های آلوده به آفلاتوکسین بر درصد تولید و کیفیت پوسته تخم‌مرغ در مرغ‌های تخمگذار

برآورد زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در این مقاله تاثیر آفلاتوکسین بر درصد تولید پوسته تخم مرغ در مرغ های تخمگذار را مورد بررسی قرار می دهیم:

دلایل کاهش کیفیت پوسته تخم مرغ

دلیل کاهش کیفیت پوسته تخم‌مرغ ، موجود سموم قارچی در خوراک هستند. سلامت پوسته شاخصی از کیفیت پوسته تخم‌مرغ است که بیش از سایر شاخص­ها تحت تأثیر سموم قارچی قرار می ­گیرد. آفلاتوکسین یکی از مهمترین سموم قارچی است که توسط قارچ‌هایی از خانواده آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس تولید می‌گردد. در بین سموم قارچی، آفلاتوکسین B1  بیشترین تأثیر را بر کیفیت پوسته تخم‌مرغ دارد. سم آفلاتوکسین می‌تواند به کبد آسیب برساند. کیفیت پوسته تخم‌مرغ تابعی از متابولیسم کلسیم و ویتامین D3 است. کبد نقش مهمی در تولید تخم‌مرغ، متابولیسم ویتامین D3 و لیپیدهای سازنده زرده ایفاء می‌کند.   

سموم قارچی باعث پایین آمدن کیفیت پوسته تخم‌مرغ

روش جلوگیری از کاهش کیفیت پوسته تخم مرغ

چندین روش برای به حداقل رساندن و حذف سموم قارچی از جیره طیور بررسی شده است. اما اکثر این روش‌ها، کمتر موثر و کاربردی بودند. استفاده از توکسین‌بایندرها با ترکیبات متفاوت (آلی و معدنی) می‌تواند بهترین روش برای سم‌زدایی سموم قارچی و کاهش جذب آنها در بدن باشد.

در یک طرح تحقیقاتی مشترک که بین دانشگاه تربیت مدرس و شرکت دانش بنیان ویوان انجام شد، ، جیره‌های آلوده به آفلاتوکسین B1 (500 میکروگرم در کیلوگرم) و ترکیب با ۲ گرم در کیلوگرم توکسین بایندر مگنوتوکس بر روی پارامترهای پوسته و درصد تولید تخم‌مرغ بررسی شد.

گروه‌های آزمایشی شامل جیره شاهد (فاقد آفلاتوکسین و توکسین بایندر)، جیره آلوده به ۵۰۰ میکروگرم در کیلوگرم سم آفلاتوکسین B1، جیره آلوده به آفلاتوکسین و توکسین بایندر خارجی و جیره آلوده به آفلاتوکسین و توکسین بایندر مگنوتوکس بود.

نتیجه آزمایش

نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که وزن تخم‌مرغ (گرم)، توده تخم‌مرغ (گرم)، درصد تولید تخم‌مرغ، استحکام و درصد پوسته تخم‌مرغ به طور معنی‌داری تحت تاثیر جیره‌های آلوده به آفلاتوکسین قرار گرفت. افزودن توکسین بایندر به جیره‌های آلوده منجر به افزایش استحکام پوسته، درصد پوسته، درصد تولید تخم‌مرغ، وزن و توده تخم‌مرغ شد، که این افزایش درصد تولید و توده تخم‌مرغ در تیمار مگنوتوکس بیشتر مشهود بود. جیره‌های آلوده به آفلاتوکسین به دلیل اختلال در عملکرد کبد می‌تواند تولید تخم‌مرغ را کاهش دهند. اختلال در متابولیسم مواد مغذی به کاهش تولید تخم‌مرغ منجر می‌شود. افزودن توکسین بایندر منجر به کاهش اثرات مخرب آفلاتوکسین بر پارامترهای تولیدی می‌شود.

سوالات متداول

دلیل کاهش کیفیت پوسته تخم مرغ

سموم قارچی موجود در خوراک که باعث کاهش تولید و کیفیت پوسته تخم‌مرغ می شود.

روش جلوگیری از کاهش کیفیت پوسته تخم مرغ

استفاده از توکسین‌بایندرها با ترکیبات متفاوت (آلی و معدنی) می‌تواند بهترین روش برای سم‌زدایی سموم قارچی و کاهش جذب آنها می باشد.

مقالات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *